Bankieren met de Triodos Bank

Bankieren met de Triodos Bank

Ongeveer een jaar geleden stond ik te pinnen en kreeg ik de melding “Geen Saldo”. Zeer verbaasd opende ik mijn ABN Bankieren app en ontdekte dat mijn saldo gewoon toereikend was. Na de 4e pinpoging gaf ik de strijd op en bracht alle boodschappen weer terug in de winkel. Dit was de zoveelste keer dat de bank mij in de steek liet. Hoog tijd voor iets nieuws!

Het kiezen van een nieuwe bank kan nog best lastig zijn, welke bank past bij mij? Wat verwacht ik van de bank? En hoe betrouwbaar is deze bank? Ik wil een bank die goed omgaat met mijn geld, een duidelijk smartphone app heeft en ook nog eens “groen” omgaat met de wereld.

Voor een nieuwe keuze ging ik eerst op onderzoek uit, ik wilde niet zomaar kiezen uit 1 van de bekende grote banken zoals ING, SNS of de Rabobank. Mijn onderzoek starte op de website allestoringen.nl, storingvrij bankieren dat zag ik wel zitten. Daarna kwam ik op de site van de Eerlijke Geldwijzer terecht, die een duidelijk overzicht geeft over de duurzaamheid score. Al snel viel mijn keuze op de Triodos Bank. In de App store van mijn telefoon heb ik snel naar de bankieren app gekeken. Een goed werkende app is wel een vereiste natuurlijk. Helaas was deze al meer dan een jaar niet geüpdatet. Na een rondvraag op Twitter reageerde Triodos al snel dat ze bezig zijn met een nieuwe app en dat de huidige het al die tijd prima heeft gedaan.

Verassend dat een app al een jaar niet is bijgewerkt en toch probleemloos werkt. Het contact met Triodos verliep zeer aangenaam via Twitter en ik werd ook snel teruggebeld om al mijn vragen te beantwoorden. Het contact was erg persoonlijk en duidelijk. Ik besloot om te gaan overstappen.

Nadat ik al mijn gegevens had ingevoerd op de site en een rekening had aangevraagd kreeg ik enkele dagen later de eerste brief binnen. Het was nodig om mijn legitimatie op te sturen, geld te storten op mijn nieuwe rekening zodat ik vervolgens de identifyer en mijn bankpas zou ontvangen.

Het was al een week stil vanaf Triodos en ik besloot om contact op te nemen, telefonisch kreeg ik al snel iemand aan het woord. Ik had per abuis geld overgemaakt naar de spaarrekening in plaats van de betaalrekening. Ze konden wel zien dat het was ontvangen en zorgden er handmatig voor dat de aanvraag zou worden afgerond. 3 dagen later lag de identifyer op de deurmat.

Inloggen op de Triodos site ging gemakkelijk, waarna ik mijn rekeningen kon activeren. Mijn nieuwe rekening was actief en ik kon er gebruik van maken. Een paar dagen later ontving ik ook de betaalpas en pincode en kon ik helemaal aan de slag.

Ga je overstappen naar een nieuwe bank, dan wordt er tegenwoordig een overstapservice aangeboden. Je oude rekening wordt dan opgezegd en de betalingen en afschrijvingen worden dan doorgeleid naar jouw nieuwe rekening. Ook ik heb hier gebruik van gemaakt en dit werkte probleemloos.

Inmiddels maak ik al langere tijd gebruik van Triodos bankieren. Het contact met de bank is persoonlijk en netjes, afspraken komen ze direct na en je wordt niet steeds doorverwezen naar een ander. De nieuwe app kwam al snel en bracht enkele nieuwe functies. Via de online bankieren pagina op de site heb je  een duidelijk inzicht in jouw rekeningen. Je kunt nieuwe rekeningen openen maar ook gelijk een donatie doen naar een goed doel.

Het enige nadeel dat ik heb kunnen vinden, is de best wel lange tijd voordat de rekening helemaal actief is. Dit had best wel binnen 1 week geregeld mogen worden. Buiten dat om alleen maar positief nieuws, incasso’s worden snel afgeschreven, geen storingen en een goed werkende app.

Ben jij weleens overgestapt naar een andere bank? Wat zijn jouw ervaringen en zou je het nog een keer doen? Laat het weten hieronder in de reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *